В производството по извършване на секторен анализ е събрана информация и данни от над 50 субекта, в това число участници на пазара (производители, търговци, БНЕБ ЕАД, ЕСО ЕАД и др.), компетентни държавни органи и браншови организации, което позволи на Комисията да идентифицира евентуалните проблеми за конкуренцията в сектора.
Изследваният от Комисията период се характеризира с множество нормативни промени и непрекъснато развитие на свободния пазар на електроенергия. Отчитат се редица положителни стъпки в посока развитие на конкурентен електроенергиен пазар, сред които развитието на борсовата търговия, премахването на пречките пред вноса и износа, поетапното интегриране на борсовия пазар. В същото време в сектора се идентифицират редица проблеми, някои от които с пряко, а други с косвено въздействие върху конкурентната среда.
На база на откроените проблеми в сектора, Комисията за защита на конкуренцията прави следните препоръки, насочени към подобряването на конкурентната среда на пазара на търговия на едро с електроенергия:
- Мерки за осигуряване на предвидима и стабилна нормативна рамка
От изключително значение за стимулиране на конкуренцията на пазара е правната сигурност у пазарните участници и възможността за планиране на пазарните стратегии, които следва да бъдат осигурени чрез стабилна и предвидима нормативна рамка. В тази връзка Комисията препоръчва:
- Министърът на енергетиката да разработи и предложи на обществено обсъждане проект на Стратегия за устойчиво енергийно развитие на Република България за периода след 2020 г. във възможно най-кратък срок;
- Измененията на нормативната рамка в сектора да бъдат подлагани на обществено обсъждане, което да осигури възможност за конструктивен обмен на идеи и предложения на всички заинтересовани страни, така че измененията да балансират интересите на пазарните участници и да гарантират защитата на конкуренцията и на интересите на крайните потребители;
- Компетентните органи приемащи или издаващи нормативни и административни актове да сезират КЗК за извършването на оценка за съответствието с правилата за конкуренция на проектите на такива актове преди тяхното приемане или издаване.
- Осъществяване на пълна либерализация на електроенергийния пазар
Част от констатираните в анализа проблеми са свързани със съществуването на хибридния модел на пазара към настоящия момент. Количествата електроенергия, предназначени за регулирания сегмент, влияят върху предлагането на електрическа енергия на свободния сегмент. Предвид съществуващата волатилност на цените на ел.енергия на свободния пазар и съществуващата от тази гледна точка несигурност за потребителите, се наблюдава отлив на потребители обратно към регулирания сегмент, което от своя страна води до необходимост от увеличаване на количествата електроенергия за регулирания пазар, които следва да бъдат приоритетно осигурени. За преодоляване на тези проблеми Комисията препоръчва:
- Изготвяне на план (пътна карта) за осъществяване на поетапна пълна либерализация на електроенергийния пазар, който да предвижда необходимите стъпки за постигането на тази цел и сроковете за тяхното изпълнение;
- Предвиждане на мерки за социална защита на уязвимите потребители;
- Активен и ефективен ex-ante контрол върху дейността на борсовия оператор
При извършването на настоящия секторен анализ се установи, че БНЕБ ЕАД самостоятелно приема правила за работа на борсовите сегменти, които следва да се спазват от всички участници на борсата. До момента не е упражняван ефективен контрол върху съдържанието на правилата и тарифата на борсовия оператор от страна на КЕВР, още повече че едва с изменението на Закона за енергетиката от 08.10.2019 г. се въведе такава възможност. Комисията е на мнение, че докато съществува нормативно задължение за всички производители да предлагат цялото произведено количество електроенергия на борсата, като по този начин тя се превръща в задължителна платформа за търговия, е необходимо секторният регулатор да упражнява активен ex-ante контрол върху правилата и тарифите на борсата. В тази връзка КЗК препоръчва:
- В Правилата за търговия с електрическа енергия да бъде разписана процедура, по която да се извършва контрол от страна на КЕВР върху актовете на борсовия оператор, които пораждат права и задължения за участниците на борсата;
- Да се разпише изрично възможността на КЕВР да упражнява контрол служебно (ex officio) и при сезиране от страна на участници на борсата, както и задължение на борсовия оператор при всяко изменение на правилата и тарифите да предлага същото за одобрение от КЕВР;
- Да се предвиди процедура за обществено обсъждане, която да осигури възможност на заинтересованите лица да вземат отношение по проектите на правилата и тарифите, обект на контрол от страна на КЕВР;
- Да се предвидят нормативни правила за определяне на борсовите такси, по отношение на видовете такси, принципите при определянето на размера им и общите принципи, задължаващи борсовия оператор да формира същите по прозрачен и обективен начин.
- Да се извърши цялостен преглед на действащите борсови правила от страна на КЕВР и да се предприемат мерки за тяхното изменение и прецизиране, така че да се предотвратят възможностите за манипулации на борсовата търговия и да се гарантира обективност, публичност и прозрачност на същата.
- В рамките на предстоящото постигане на пълно пазарно обединение (market coupling) на българския електроенергиен пазар с пазарите на съседните страни и пълна либерализация на пазара, да отпадне задължението за производителите да предлагат цялото произведено количество електрическа енергия на БНЕБ като задължителен канал за търговия на електроенергия на едро.
- Активен контрол върху търговията на едро от страна на КЕВР
Регламент (ЕС) № 1227/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 г. относно интегритета и прозрачността на пазара за търговия на едро с енергия (РЕМИТ) забранява практики на злоупотреба на пазарите на търговия на едро с енергия. Регламентът очертава формите на забранено поведение и предвижда компетентните органи, и реда за наблюдение, проверка и сътрудничество с цел борба срещу тези прояви. КЕВР е компетентния държавен орган, натоварен с правомощия да разследва и наказва такива нарушения на национално равнище, като на същия са предоставени необходимите инструменти за извършване на разследване и събиране на доказателства. Разполагайки със задълбочени експертни познания за електроенергийните пазари, регулаторът има важна роля за гарантирането на ефикасно наблюдение на пазара на търговия на едро с електроенергия в България.
Получените в хода на производството сигнали за съмнения за извършени нарушения по чл. 3 или чл. 5 от РЕМИТ показват нуждата от активно и ефективно упражняване от страна на КЕВР на правомощията му по наблюдение на електроенергийните пазари, разследване и санкциониране на нарушенията, извършени на тях. В тази връзка и с цел повишаване на доверието в търговията с електроенергия и засилване на превантивното въздействие, КЗК препоръчва:
- Предприемане на активни и навременни мерки от страна на КЕВР за ефективно упражняване на правомощията й за разследване и санкциониране на нарушения по чл. 3 и чл. 5 от РЕМИТ с цел осигуряване на ефективното и прозрачно функциониране на пазара;
- Изменение на чл. 74 а, ал. 8 от ЗЕ, така че да се осигури публичност и прозрачност на контрола осъществяван от КЕВР по РЕМИТ, в това число чрез поддържане на публичен регистър за постановените актове, но по начин който не възпрепятства ефективното упражняване на правомощията по разследване;
- Засилено сътрудничество и взаимодействие между КЕВР и КЗК за постигане на целите на чл.74п от Закона за енергетиката, РЕМИТ и ЗЗК въз основа на съвместно приети правила, както и създаване от страна на КЕВР на необходимата организация за осъществяването му .
- Други мерки за стимулиране на конкуренцията на свободния пазар
- Мерки за повишаване на прозрачността на пазара на търговия на едро с електрическа енергия, като напр. предоставяне на публично достъпна информация за моментното производство на електрическа енергия от всеки един производител в страната, предоставяне на публично достъпна актуална информация за степента на използване на междусистемните преносни капацитети и др.
- Продължаване на усилията за постигане на пазарно обединение във всички сегменти в най-кратки срокове.
КЗК информира Народното събрание, Министерски съвет, Министъра на енергетиката, Комисията за енергийно и водно регулиране за необходимостта съобразно тяхната компетентност и приложимото европейско и национално законодателство да се предприемат подходящи мерки за подобряване на конкурентната среда в сектора. КЗК предоставя анализа за ползване от Народното събрание, от Министерския съвет, от Министъра на енергетиката и от Комисията за енергийно и водно регулиране при подготовката на стратегии, програми, планове за развитие и др.
Целият секторен анализ подготвен от КЗК е наличен на:
Източник: КЗК