В края на октомври 2020 г. Европейската федерация на енергийните търговци (ЕФЕТ) публикува своя годишен доклад идентифициращ пазарните несъвършенства в държавите-членки на Европейския съюз. Анализът се фокусира върху страните от Централна и Източна Европа.
Основните бариери според ЕФЕТ пред пазара на електроенергия в България са:
- Задължителни продажби на електроенергия на борсата за производители с мощност ≥ 1MW
- Неефективен и непрозрачен балансиращ пазар
- Изискване за лиценз и заплащане на лицензионни такси
- Липса на прозрачност и езикови бариери
- Усложнени процедури за докладване пред институциите
Основните предложени решения на EFET за справяне с тази проблеми пред пазара са:
- Промяна в Закона за енергетиката за отмяна на задължителните продажби през борсата
- Отмяна на изискването за лиценз за търговия на едро
- Въвеждане на прозрачен пазар за балансираща енергия с конкуренция между доставчици на услуги за балансиране
- Чести актуализации и превод на английски език на основните документи
- Хармонизирани и опростени изисквания за докладване на годишна база
По-долу е публикувана частта от доклада за България:
Бариера пред търговията / неефективност на пазара | Отговорна институция или орган | Въздействие върху пазара | Предложено решение от ЕФЕТ |
Изискване за получаване на лиценз | Регулаторът | Излишна бюрокрация. Административна бариера за навлизане, която възпрепятства развитието на пазара и ликвидността. | Премахване изискването за лиценз за търговия на едро.
Търговците на едро при всички случаи ще имат всички договорни споразумения с оператори на преносни системи, борса и други. |
Ползвателите на преносната мрежа трябва да притежават лиценз | Регулаторът, ЕСО | За да използват преносната мрежа участниците на пазара трябва да имат лиценз. Преносната мрежа трябва да бъде на разположение и за търговски транзит, а участниците на пазара трябва да имат право да участват в търговете за разпределение на капацитети, дори ако не са лицензирани. Негативно влияние върху трансграничната търговия. | Изискването за получаване на лиценз трябва да бъде премахнато, но дори и при наличието на такова изискване, участниците на пазара следва да могат да получат договорни споразумения с ЕСО за използване на системата и за участие в търгове за капацитет. |
Годишна лицензионна такса базирана на оборота | Регулаторът | Излишно административно изискване, което таксува участниците на пазара въз основа на техните сделки за продажба. Участниците на пазара не трябва да бъдат таксувани въз основа на извършените от тях сделки. Това може да създаде ограничения. Такива такси влияят изкуствено на цените на електроенергията на едро. | Таксите не трябва да се начисляват на търговците на едро, тъй като те имат ролята на прекупвачи. Таксите определяни от всеки регулатор трябва да се начисляват върху G (генериране) и L (товар), което е по-предсказуемо от участието на търговци и техните дейности по покупка и продажба. |
Усложнени процедури за докладване: отделна процедура за докладване по лицензия и подаване на финансови отчети | Регулаторът | Изискване, отнемащо време. Голям брой финансови отчети за дейности в конкретни държави. Това изисква много опростени процедури и прави доклада ненадежден източник. | Хармонизирани и опростени изисквания за докладване на годишна база. Цялата информация може да бъде предоставена от ЕСО. Регулаторът трябва да приема одитирани финансови отчети на компаниите и не трябва да изисква допълнителни финансови отчети за дейности в конкретни държави. Изискването за финансови отчети за една държава за компании, занимаващи се с трансгранична търговия на едро, е почти невъзможно. |
Допълнително докладване пред Комисията за финансов надзор | Комисия за финансов надзор | Изискване, отнемащо много време с дублиране на докладване пред енергийните и финансовите регулатори. | По-добра координация между българските институции и премахване на дублиращи се задължения за докладване. |
Липса на прозрачност и езикови бариери.
Публикувани данни без обяснение |
Регулаторът, ЕСО | За участниците на пазара е трудно да следят развитието на пазара. Недостатъчна информация относно работата на пазара, търсенето, плановете за експлоатация на производство и пренос. | Чести актуализации и превод на английски на основните документи. Хармонизирана платформа за публикуване на данни и последователност на данните. Английският език като алтернативна възможност за официална комуникация. Публикуване на цялата информация за работата на пазара – историческа и прогнозна. |
Неефективен и непрозрачен балансиращ пазар | Регулаторът, ЕСО | Цените на балансираща енергия не отразяват реалните състояния на електроенергийната система. Няма стимули за участниците на пазара да се конкурират. Цени се публикуват с повече от един месец закъснение. Не се публикува информация за баланса на системата. Участниците на пазара не знаят кога енергийната система е в излишък или в недостиг. | Въвеждане на балансиращ пазар с конкуренция между участниците. Система с една цена би била по-добро решение. Публикуване на балансиращите цени възможно най-близо до часа на доставка. Предоставяне на информация за състоянието на системата (излишък или недостиг). |
Концентрация на пазарна сила | Регулаторът | НЕК има значителна пазарна сила, съчетаваща много функции: производител; обществен доставчик, търговец, доставчик от последна инстанция, координатор на балансираща група. | Отделяне на лицензиите и ефективно преструктуриране на енергийния сектор в България. |
Use-it-or-lose-it за разпределяне на трансгранични капацитети. Настоящите правила не предвиждат пазарни компенсации на границата с Турция. | Регулаторът, ЕСО | Целият риск се поема от участниците на пазара. Липса на гъвкавост. | Use-it-or-get-paid принципът на плащане трябва да се прилага за всички граници. Капацитетите трябва да бъдат опции. Създаване на вторичен пазар. |
Всички сделки с електроенергия, включващи производители с обща инсталирана мощност над 1 MW, трябва да се сключват само през енергийната борса | Чл. 100 (3) от Закона за енергетиката | Създава монополна платформа и позволява на БНЕБ да злоупотребява с господстващо положение. Като пречи на участниците на пазара да изберат най-подходящата платформа за своите сделки с електроенергия, задължителната търговия на БНЕБ ограничава свободата на пазарните участници за избор на канали за търговия. | Промяна в Закона за енергетиката с отпадане на това задължение. |
Хибриден пазарен модел с регулиран и свободен пазар | Министерство на енергетиката, Парламентът | Разликите в цените на двата пазара са значителни. Цените на регулирания пазар не се влияят пряко от пазарните цени. | Пълна либерализация на пазара и установяване на модел на единен пазар. Цени на електроенергията, определяни от пазара. |
Регулаторният период започва в средата на годината | Регулаторът | Тарифите (мрежови тарифи, такси, премии, регулирани пазарни тарифи и т.н.) се променят всяка година на 1 юли. Следователно за търговските участници е трудно да правят стратегическо планиране на годишна база, тъй като те не знаят тарифите за втората половина на годината. | Регулаторният период да започва в началото на годината. |
Пълният доклад на ЕФЕТ е наличен на: https://efet.org/Files/CEE_EU%20Market%20Distortions_2020.pdf