На последното си заседание Министерски съвет одобри новата програма за компенсиране на разходите на небитовите крайни клиенти на електрическа енергия, както и на мрежовите оператори, за закупуване на електроенергия за покриване на технологичните им разходи. Двете програми обхващат периода от 01.07.2022 до 30.09.2022 г.
Индикативният бюджет по програмата е в размер 2 448 458 566 лева, от които 2 301 083 602 лева за небитови крайни клиенти и 147 374 964 лева за мрежовите оператори. Парите ще бъдат осигурени от приходите на фонд „Сигурност на електроенергийната система“ (ФСЕС), от допълнителни целеви вноски към фонда, идващи от държавните АЕЦ Козлодуй, ТЕЦ Марица Изток 2 и НЕК.
Размерът на компенсациите за бизнеса се изчислява като разлика от средномесечната борсова цена и фиксираната цена от 250 лв./MWh. Компенсация за клиенти с цени под базовата цена от 250 лв./MWh не се предвижда.
ФСЕС ще изплаща компенсациите по програмата. Средствата ще се превеждат към доставчиците на електроенергия след като те са начислили компенсациите под формата на отстъпка във фактурите към крайните клиенти. Условията и редът за подаване на заявления от доставчиците, тяхното разглеждане и изплащането на средствата за компенсации се определят със сключените договори. Образците на договорите се одобряват от УС на ФСЕС и са публикувани на страницата на фонда. ФСЕС ще проверява дали издадените фактури от търговците са с начислена компенсация. След приключване на проверките ФСЕС ще превежда парите към търговците.
Дори доставчиците да са начислили компенсациите, ФСЕС няма да извършва плащане, ако: е достигнат определения в програмата бюджет, няма достатъчно осигурени средства или Министерство на финансите не отпусне лимит за извършване на плащанията. Това поставя под риск доставчиците, защото размерът на компенсациите значително надвишава размера на плащанията, които те ще получават от крайните клиенти. Поради по-високите цени на електроенергията и очакванията за нива от 700 – 800 лв./MWh през трето и четвъртото тримесечие на 2022 г., ще се стигне до ситуация, при която търговците ще получават по-големи плащания от фонд Сигурност на електроенергийната система, отколкото от крайните клиенти. Например, при пазарна цена на електрическата енергия от 800 лв./MWh, търговецът ще получи от клиента 250 лв./MWh и ще очаква от фонда 550 лв./MWh. Едно евентуално неплащане от страна на ФСЕС обрича на фалит търговците на електроенергия.
Превеждането на средствата, ако върви нормално по процедурите предвидени в договора с ФСЕС, ще се извършва в рамките на 10-15 дни след периода, в който търговците са издали първите фактури към крайните си клиенти. Това забавяне е съществено и ще постави търговците на електрическа енергия под риск да изпаднат в състояние на подликвидност, което може да доведе до невъзможност да продължат да закупуват електроенергия от организирания пазар на БНЕБ. Съответно ще бъде застрашено изпълнението на доставките на електрическа енергия към крайните клиентите на свободен пазар.
В случай че има по-големи забавяния, както това се случва в момента, проблемът може да стане изключително сериозен и доставчици да изпаднат в неплатежоспособност към БНЕБ, което ще ги поставени под риск от изключване от пазара на електрическа енергия.
Трябва да се знае, че допълнителната административна работа и финансовият риск от отложените плащания по компенсациите се поемат изцяло и безвъзмездно от търговците на електроенергия. Настоящият механизъм излага доставчиците на прекомерно голям риск от липса на средства за закупуване на електроенергия за крайните клиенти и е предпоставка за сътресения на пазара на електроенергия.