На 19.06.2020 официално бяха обнародвани в държавен вестник новите правила за работа на Българска независима енергийна борса. Промяната беше продиктувана от новото задължение на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) да одобрява правилата на енергийната борса. Въпреки това КЕВР избра да остави тарифите на борсата на нейна отговорност. БНЕБ е единственият разрешен канал за продажба на електроенергия от производителите в България. Така едно монополно дружество в Енергетиката продължава само да определя какви ще са тарифите за търговия. Към момента, както признава и финансовия директор на БНЕБ „няма определена от едноличния собственик на капитала на БНЕБ ЕАД процедура, по която да се определят таксите на Оператора“[1]. От финансовите отчети на борсата е видно, че печалбата преди данъци на БНЕБ се увеличава над 500% от 794 000лв. през 2016 до 4 262 000 лв. през 2018 г. Очакванията са през 2019 г. тя да е още по-голяма. Напомняме, че през 2018 година Българска фондова борса купи БНЕБ на стойност 5 200 000 лв., като по всяка вероятност инвестицията вече се е изплатила само от реализираните печалби на БНЕБ през 2018, 2019 г.
Ако се върнем на правилата, по-съществените изменения в тях включват:
- Единен договор за участие на борсов пазар. В тримесечен срок от влизане в сила на правилата участниците трябва да сключат този нов договор с борсовия оператор;
- Премахнат е екран Hourly Products от сегмент „Двустранни договори“
- Допълнителни условя за отстраняване и/или изключване на пазарни участници
- КЕВР предоставя свобода БНЕБ сама да определя чрез инструкции: Провеждането на обучения, Иницирането на търг, Предоставянето на банкова гаранция, Метода за изчисляване на банкова гаранция и изискуемо обезпечение, Публикуване на вътрешна информация, Вида на продуктите, които ще се търгуват на борсата
Важно е да се отбележи, че във финално приетите правила има редица необсъждани промени спрямо първоначалните текстове. От тях ключово е предоставената на БНЕБ възможност сама да определя вида на търгуваните продукти на всички нейни платформи. Промяната не закъсня и веднага след като бяха обнародвани новите правила, борсата публикува инструкция, в която изключи за търговия гъвкавите и нестандартни продукти от екран „Търгове“. Пазарът на електроенергия в България винаги е позволявал да се търгуват нестандартни и гъвкави продукти. Първоначално предлагани от НЕК и ТЕЦ Марица изток 2, а в последните години и от производители от ВЕИ и ВЕКП. Елиминирането на този вид дългосрочна търговия, ще прехвърли предлаганите от тях количества на пазар ден напред, което ще засили още повече ценовата непредвидимост и волатилност на борсовия пазар в България. Нещо повече няма да позволи на редица производители да предлагат на дългосрочна база електроенергията си. Това ще ги изложи на ежедневен пазарен риск, който в крайна сметка ще се прехвърли към купувачите на тази електроенергия – търговци и потребители.
Одобрените от КЕВР „Правила за работа на организиран борсов пазар на електрическа енергия“ оставят твърде много възможности БНЕБ сама да определя какви продукти и при какви тарифи ще се търгуват. Инструкциите, едностранно приемани от БНЕБ и несъгласувани с пазарните участници, не подлежат на никакъв последващ контрол или одобрение от страна на КЕВР. В момента едностранни решения на борсата имат по-голям ефект върху пазара, отколкото промени в Закона или Правилата за търговия.
Нещо повече, новите правила не следват препоръките на Комисията за защита на конкуренцията, отправени в секторния анализ на конкурентната среда на пазара на електроенергия:
Комисията (КЗК) е на мнение, че докато съществува нормативно задължение за всички производители да предлагат цялото произведено количество електроенергия на борсата, като по този начин тя се превръща в задължителна платформа за търговия, е необходимо секторният регулатор да упражнява активен ex-ante контрол върху правилата и тарифите на борсата. В тази връзка КЗК препоръчва:
- Да се разпише изрично възможността на КЕВР да упражнява контрол служебно (ex officio) и при сезиране от страна на участници на борсата, както и задължение на борсовия оператор при всяко изменение на правилата и тарифите да предлага същото за одобрение от КЕВР.
- Да се предвидят нормативни правила за определяне на борсовите такси, по отношение на видовете такси, принципите при определянето на размера им и общите принципи, задължаващи борсовия оператор да формира същите по прозрачен и обективен начин “
[1] Протокол от заседание на Борсовия съвет от 06.02.2020 г.
Източник: БНЕБ, Държавен вестник