Във връзка със започнатото дело от Европейската комисия (ЕК), по отношение на господстващо положение от страна на Български енергиен холдинг (БЕХ) на пазара на доставка на едро на електроенергия по свободно договорени цени в България, на страницата на комисията беше публикувано съобщение описващо случая, както и поетите от БЕХ ангажименти в отговор на опасенията на ЕК.
Пълното съобщение на Европейската комисия може да прочетете по-долу или на страницата на комисията – ТУК
Съобщение на Комисията, публикувано в съответствие с член 27, параграф 4 от Регламент (ЕО) № 1/2003 на Съвета, по Дело AT.39767 — BEH Electricity
(2015/C 202/02)
1. ВЪВЕДЕНИЕ
(1) Съгласно член 9 от Регламент (ЕО) № 1/2003 на Съвета от 16 декември 2002 г. относно изпълнението на правилата за конкуренция, предвидени в членове 81 и 82 от Договора (1), Комисията може, в случаите, когато тя възнамерява да приеме решение, с което да изиска прекратяване на нарушение, а съответните страни предложат ангажименти за преодоляване на опасенията, изразени по отношение на тях от Комисията в нейната предварителна оценка, с решение да превърне тези ангажименти в задължителни за предприятията. Такова решение може да бъде прието за определен срок и съдържа заключението, че повече не са налице основания за действие от страна на Комисията. Съгласно член 27, параграф 4 от същия регламент Комисията публикува кратко резюме на делото и основното съдържание на ангажиментите. Заинтересовани страни могат да представят мненията си в рамките на срока, определен от Комисията.
2. РЕЗЮМЕ НА ДЕЛОТО
(2) На 12 август 2014 г. Комисията прие изложение на възраженията за предполагаемо нарушение на член 102 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) от страна на „Български енергиен холдинг“ ЕАД („БЕХ“) на пазара на доставка на едро на електроенергия по свободно договорени цени в България („свободният пазар на едро на електроенергия“). Този документ представлява предварителна оценка по смисъла на член 9, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 1/2003.
(3) Предварителната оценка на Комисията е, че БЕХ има господстващо положение на пазара на доставка на едро на електроенергия по свободно договорени цени в България. В предварителната оценка се изразява опасението, че клаузите за местоназначение, които представляват териториални ограничения за препродажба на електроенергия, съдържащи се в договорите, сключени от дъщерни дружества на БЕХ за доставка на едро на електроенергия по свободно договорени цени на образувания, различни от крайни потребители, може да представляват злоупотреба с това господстващо положение по смисъла на член 102 от ДФЕС. По-специално, опасението е, че договорите, сключени между, от една страна, дъщерните дружества на БЕХ – производители на електроенергия, а именно Национална електрическа компания, Атомна електроцентрала „Козлодуй“ и ТЕЦ „Марица изток 2“ и, от друга страна, трети страни купувачи, ограничават свободата на тези купувачи да избират дали да продават закупената електроенергия на територията на България или да изнасят електроенергията.
(4) В предварителната оценка на Комисията се заключава, че практиката на БЕХ има потенциален ефект на поставяне на бариери пред търговията между България и други държави членки, като по този начин нарушава разпределянето на електрическа енергия в рамките на единния пазар и засяга ликвидността и ефективността на пазарите на електроенергия.
3. ОСНОВНО СЪДЪРЖАНИЕ НА ПРЕДЛОЖЕНИТЕ АНГАЖИМЕНТИ
(5) БЕХ изразява несъгласие с предварителната оценка на Комисията. Въпреки това то предложи ангажименти в съответствие с член 9 от Регламент (ЕО) № 1/2003, за да отговори на опасенията на Комисията по отношение на конкуренцията. Основните елементи на ангажиментите са, както следва.
(6) БЕХ ще създаде енергийна борса в България и ще гарантира, че достатъчни количества електроенергия (в съответствие с таблица 1 от предложените ангажименти) се предлагат на функционираща на тръжен принцип платформа за търговия ден напред на тази борса. С цел да се създаде жизнеспособна и независима енергийна борса в България БЕХ ще се ангажира да:
а) сключи споразумение с независима трета страна, разполагаща с експертен опит в оперирането на енергийна борса, която ще разработи, създаде и извършва всички пазарни функции на платформа за търговия ден напред от името на енергийната борса;
б) предложи поне определени количества електроенергия на пазара ден напред на борсата (които ще се увеличават всяка година в съответствие с количествата, търгувани от енергийните борси в региона през първите години от тяхната дейност) чрез споразумения за осигуряване на ликвидност, сключени между БЕХ и неговите дъщерни дружества и енергийната борса; профилът на предлаганите количества ще се променя на месечна, дневна и часова основа в зависимост от моделите на товаровия профил в България;
в) БЕХ и неговите дъщерни дружества ще предлагат количествата на пазара ден напред при максимална цена на предлагане основана на разходите на дъщерните дружества на БЕХ;
г) в началото количествата електроенергия, предлагани от БЕХ и неговите дъщерни дружества, ще бъдат само часови продукти (2); от втората година на функционирането част от продуктите могат да се предлагат като блок продукти (с продължителност между 3 и 24 часа);
д) прехвърли собствеността на енергийната борса в рамките на шест месеца след официалното уведомление на решението на Комисията и прехвърли нейния капитал на българската държава, чиито права ще се упражняват от Министерството на финансите.
(7) Срокът на ангажиментите ще започне от датата на уведомление на решението относно ангажиментите и ще изтече пет години от началото на функционирането на енергийната борса. БЕХ също така ще назначи управител, който ще контролира неговото спазване на ангажиментите.
(8) Освен това БЕХ и неговите дъщерни дружества ще преустановят и ще се въздържат от включването на клаузи за местоназначение или мерки с равностоен ефект в своите двустранни договори за доставка на електроенергия.
(9) Тези ангажименти би следвало да отговорят на опасенията на Комисията, като гарантират, че териториалните ограничения в договорите за доставка на електроенергия, сключени от дъщерните дружества на БЕХ, ще бъдат преустановени и няма да се повторят. Значителна част от електроенергията ще се търгува анонимно на независимо управлявания пазар ден напред, което означава, че продаваната електроенергия не може да бъде проследена и че нейното крайно местоназначение не може да бъде определено в момента на продажбата. Количествата електроенергия, които ще бъдат предложени от БЕХ и неговите дъщерни дружества на пазара ден напред, са предназначени за осигуряване на ликвидност на борсата. Освен това пазарът ден напред на енергийната борса ще предостави публичен ценови индекс, като по този начин ще се подобри прозрачността на свободния пазар на едро на електроенергия и, в крайна сметка, ще се насърчи интеграцията с други пазари на държавите членки на ЕС.
(10) Пълните ангажименти са публикувани на английски език (с превод на български език) на уебсайта на Генерална дирекция „Конкуренция“ на следния адрес:
http://ec.europa.eu/competition/index_en.html
4. ПОКАНА ЗА ПРЕДСТАВЯНЕ НА МНЕНИЯ
(11) След допитване до участниците на пазара Комисията възнамерява да приеме решение съгласно член 9, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 1/2003, с което да обяви за задължителни ангажиментите, обобщени по-горе и публикувани в Интернет на уебсайта на Генерална дирекция „Конкуренция“. При наличие на съществени изменения на ангажиментите ще бъде проведено ново допитване до участниците на пазара.
(12) В съответствие с член 27, параграф 4 от Регламент (ЕО) № 1/2003 Комисията приканва заинтересованите трети страни да представят своите мнения по предложените ангажименти. В този контекст Комисията иска от заинтересованите страни да дадат мненията си по-специално по следните въпроси.
а) Количествата електроенергия, които трябва да бъдат предложени от БЕХ и неговите дъщерни дружества на пазара ден напред на енергийната борса са посочен в ангажиментите, публикувани на уебсайта на Генерална дирекция „Конкуренция“. Считате ли, че тези количества са подходящи за постигането на целта за развитие на ликвиден пазар ден напред на енергийната борсата в България?
б) Очаквате ли, че пазарните участници ще закупят количествата, които БЕХ и неговите дъщерни дружества ще предлагат на пазара ден напред, ако цената на предлагане се основава на техните разходи?
в) Смятате ли, че възможността за БЕХ и неговите дъщерни дружества да предлагат блок продукти между 3 и 24 часа, считано от втората година на функционирането на пазара ден напред на енергийната борса, би направила търговията по-трудна? Това би ли променило Вашите отговори на въпроси а) и б)?
(13) Желателно е отговорите и мненията да включват обосновка и да излагат факти от значение за делото. Третите страни се приканват също да изложат мненията си относно всички други аспекти на ангажиментите. Ако установите проблем по отношение на някоя част от предложените ангажименти, моля, посочете възможно решение.
(14) Комисията трябва да получи тези мнения не по-късно от един месец след датата на публикуване на настоящото съобщение. Заинтересованите трети страни се приканват да изпратят също неповерителна версия на своите мнения, в която информацията, която според тях представлява търговска тайна или друга поверителна информация, следва да бъде заличена и заменена с неповерително резюме или с думите „търговски тайни“ или „поверително“.
(15) Мненията могат да се изпращат на Комисията с посочването на референтен номер AT.39767 — BEH Electricity по електронна поща: (COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), по факс (+322 2950128) или по пощата, на следния адрес:
European Commission
Directorate-General for Competition
Antitrust Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
___________________________
(1) ОВ L 1, 4.1.2003 г., стр. 1. Считано от 1 декември 2009 г. членове 81 и 82 от Договора за ЕО стават съответно членове 101 и 102 от ДФЕС. Двете групи от разпоредби са по същество идентични. За целите на настоящото известие препращанията към членове 101 и 102 от ДФЕС следва да се разбират като препращания към членове 81 и 82 от Договора за ЕО, когато това е приложимо.
(2) Часови продукт означава оферта, при която пазарният участник посочва количества за покупка или продажба на различни ценови нива в поредица от ценови стъпки, дефинирани за определен час. Всяка двойка цена и количество се разглежда като точка на кривата с оферти с линейна интерполация между всяка двойка.